måndag, september 22, 2014

Förvirring ända in i elfte timmen

Hemma är allting en lång väntan nu. Egentligen är beräknad förlossning inte förrän nu på fredag men vi känner oss rätt klara med att vänta nu. Både jag och Josefine. Vi har förberett det mesta. Till och med BB-väskan är packad. BB-väskan är ett sådan där ord man kanske inte använder så många gånger i sitt liv (med undantag för de som varit med i tv-programmet "familjen annorlunda") men som av namnet att döma känns rätt självklar. Tills det är dags att packa den. Då uppstår förvirring. Vad fasen ska det ligga i den egentligen, förutom det mest uppenbara då som; ombyten, hygienprylar och bebiskläder? Plötsligt känner jag mig superängslig. Josefine har packat en väska nu men kan jag verkligen lita på att den är komplett? I sådana här lägen är det allt fint att internetz finns.

Det finns en hel flora av olika sajter som bara en sökning bort finns där och hjälper till att svara på vilka komponenter som bör finnas med i en standardpackning. Och jag hinner inte mer än börja läsa innan frågetecknen är fler än innan jag började googla. Det är ansvarslöst att lägga ut godtycklig information i sådan här lägen. Regel nummer ett när det gäller ALLT som rör förlossningar, borde vara tydlighet. Knivskarp odiskutabel tydlighet. Inte lämna en endaste lite öppning för frågetecken. Det fuckar upp saker för mig.

Ett exempel på otydlighet som nästan ger mig stressutslag är den här listan från gravid.se:



Leg och favoritgodis. Ok. Inga konstigheter.

Nästa punkt som listas är, ganska specifikt, Coca-Cola som dryck, vilket triggar igång ett vilande OCD-beteende hos mig. Varför just Coca-Cola? Ingenstans hittar jag belägg för att just Coco-Cola skulle vara bättre lämpat som förlossningsdryck än vatten... Ah, socker... Det måste vara sockret. Men vad talar då för att Coca-Cola är mer fördelaktigt än andra läsksorter? Fanta, Hallonsoda eller Trocadero, är de inte att tänka på? Tänk om Coca-Cola inte är hennes favoritläsk. Spelar det ingen någon roll? Kanske är de samma som när man som magsjuk får tipset att dicka avslagen Coca-Cola? Jag har aldrig hört en läkare tipsa om Pommac. Funkar Pepsi eller är det sjukt viktigt att det är just Coca-Cola? Är polsk import-cola ok eller måste det vara "äkta"? Är gravid.se sponsrade av Coca-Cola? Hur många gånger har jag skrivit Coca-Cola nu?

Nästa punkt är tillräckligt konkret men ändå såpass öppen att jag kan känna mig trygg med att förbereda en liten påse med äpplen eller dylikt. Här hade det varit så lätt att skruva upp min ångest om de exempelvis hade skrivit "Valfri frukt (dock ej kiwi)". Då hade jag inte känt att utbudet var extremt stort utan enbart börjat fundera på varför som är så satans värdelöst med kiwi. Men nu gjorde de ju inte det som tur är. Nu är all frukt tydligen bra, men hur genomtänkt är det? Hur skulle det se ut om jag plötsligt halar fram ett granatäpple mellan värkarna? Inte så vacker scen skulle jag tro. Jag undrar vilken som är den optimala förlossningsfrukten. Sharon kanske?

Bok eller tidning säger de? Ok. Jag antar att det ska fylla någon slags underhållande roll då eller? Nu har jag ju inte varit med vid jättemånga förlossningar, men en sak kan jag säga, tristessen har knappast varit vad jag skulle kalla problematisk i de situationerna. Varken under eller efter. Men det är klart Josefine gillar ju att läsa. Bäst jag packar ner Knausgårds sexa. Den borde ju räcka för att dämpa det värsta förströelsesuget, tänker jag.

Tofflor, strumpor, morgonrock, amningsbehå och necessär. Check! Vid en snabbkontroll såg jag att Josefine även packat ner lite andra onödigheter som trosor, t-shirt och pyjamasbyxor och en skön tröja. Men det har jag så klart åtgärdat nu.

Är det förresten någon som vet var man kan köper telefonkort nuförtiden? Adressbok kan jag sju fixa genom att skriva av kontaktlistan i min mobiltelefon tänker jag. Men film till kameran, hur ska jag tänka där? 24 eller 36 bilder? Svartvitt eller färg? Färg va?

Sedan funderar jag på om jag änså ska tillåta mig själv att tänka utanför boxen och packa ner min gamla rambo-kniv och kanske även en bit flinta och lite torr fnöske. Ifall ifall, menar jag.

9 kommentarer:

Messa sa...

Haha! Min kära Ron Obvious var minst lika förvirrad när det gällde vår BB-väska i somras. Och framför allt: hade de wifi på BB så han inte skulle missa någon fotbollsmatch? Han löste det käckt genom att ta med paddan och någon liten wifi-dosa som han införskaffade enbart för förlossningens skull (som sen gick på 1h 45 min mitt på dagen så ingen fotbollsmatch berördes). Plus att "det kanske bli långtråkigt för mig om du har värkar jättelänge". Tack för stödet.

Lotta Sultan sa...

Hahaha! Glöm för allt i världen inte att spela in ett kasettband med förlossningsmusik. Något ni båda gillar, kanske er egna låt, trevliga bitar ni har gemensamma minnen till och kanske lite peppande och energisk up-tempo medley att krysta i takt till i utdrivningsfasen. Lycka till!

mikebike sa...

Messa: Kolla fotboll på BB? Lät du honom behålla testiklarna!?

Lotta: kassettband ja det är ju lite modernt men varför inte. Hade precis packat ner trattgrammofonen nu men det är klart en bergsprängare slår ju högre helt klart.

Colombialiv sa...

Hahhaa mynt till telefonautomaten… Vilken väluppdaterad lista du hittat.

Messa sa...

Han har testiklarna i behåll, för vi tänker att det ska bli ett syskon så småningom. Men efter det får man väl anse att de är förbrukade och då kan man ju lika gärna ta bort dem.

adde sa...

Ha ha, film till kameran, det är nog en och annan 20-åring som undrar vad det är.

mikebike sa...

colombialiv: haha ja, det märkliga är att listamn är ju äldre än självaste internet. ingen som reflekterade över det när de la upp listan.

Messa: Ok, det låter rimligt :)

adde: ja. och adressbok med telefonnummer. haha

Z sa...

Det är inte så noga, du kommer ändå att glömma väskan.

caiman sa...

Har precis fått mitt första barn och har därför djupdykt ner i den på nätet oändliga mängd "information" i ämnena graviditet, förlossning, BB, spädbarn. Mitt tips: gör inte det! Alla som avser skaffa barn bör börja hela äventyret med att rycka nätverkskabeln ur väggen. Att försöka sålla ut den pyttelilla mängd nyttig information som fullkomligt drunknar i alla subjektiva, ogrundade och motsägelsefulla "tips" som utgör internets själva fundament. Det är, som någon kul typ en gång sa, som att försöka hitta ett halmstrå i en gigantisk hög med nålar!

Den som säger att 99% av nätet är porr har uppenbarligen av någon anledning exkluderat familjeliv.se ur sina beräkningar! (Alt. har hen kanske någon typ av märklig fetisch för hittepå-fakta och ändlösa diskussioner om att det viktigaste som finns när man skaffar barn/har familj är att man inte dömer någon annans interwebz-åsikter! "Det finns inga dåliga mammor!!!")

En variant av samma tankesätt kommer jag applicera på nästa förlossnings-väska: Packa inget! (Undantaget barnkläder, tandborste och lite rena kalsonger). Vår förlossning (helt normal på alla sätt) lämnade minsann inte något utrymme för läsning, musiklyssning eller annan rekreation. En hög med risi-frutti eller liknande och en påminnelse i mobilen om att äta dem lite då och då kan dock vara bra.

Jag vill dock vara tydlig med att jag inte dömer någon som gör annorlunda!