fredag, augusti 15, 2014

Fitness-Freddy och italienska tortyrmadrasser

Så åkte vi till Sicilien och tog in på ett hotell i bergen, högt över havet och med episk utsikt. Det var toppen på alla sätt, utom två, egentligen.

För det första. Maffiakänslan var till min besvikelse snudd på frånvarande. Jag menar vi var ju ändå på Sicilien. Endast ETT större sällskap kvalade in som potentiellt fula fiskar och inte ens de bredde ut sig som jag kanske hade hoppats. Det var dels männens småfarliga aura, hårda handslag och falska skratt som gjorde att de kvalade in. Men mest var det deras fruar, före detta belladonnor, som efter decennier av barnafödande och ekonomiångestbefriad tillvaro med dagliga salongsfyllor, självsäkert gled runt i sina höga klackar, prål och extravaganta designerbikinis och såg ut att äga. Det är något visst med maffiafruar. Om de nu var det. Annars borde de banne mig vara det. Resten av hotellgästerna bestod till 95% av italienska svennefamiljer, några lågmälda ryssar, ett par kolesterol-britter, en dansk, två norska och en svensk familj. Och så vi då.

Inte för att jag hade förväntat mig att verklighetens Corleones och annan högadlig maffia kanske skulle nöja sig med att trängas med en pöbel som vid fasta klockslag varje dag ockuperade poolområdets alla fria ytor för att delta i zumba, minigolf och andra sociala aktiviteter. De skulle givitevis kräva mer ståndsmässiga förhållanden. De skulle troligen heller inte digga nämnvärt, att se sina fruar bli uppkåtade av Fitness-Freddy, en glad man med lite väl tilltagen rondör för att vara hälsochef, under det dagliga vattengympapasset. De hade dragit ut hans stomatolleende, gadd för gadd, med en hovtång. Minst. Det var fan helt sanslöst. Kåtheten låg som ett fuktigt gasmoln över hotellet när Freddy körde sin grej. Aldrig tidigare har jag sett en man få en grupp människor att skrattade släppa all sin värdighet och göra så dumma grejer. Till och med männen var kåta på Fitness-Freddy. Tror jag det. Han måste ha världens softaste liv. Tänk att glida runt i badtofflor och en åtsittande t-shirt med fånigt tryck och le upp folk i brygga 365 dagar om året.

Av alla sevärdheter på Sicilien borde Fitness-Freddy rankas som hetast skulle jag säga. Jag förväntar mig att han petar ner vulkanen Etna från tronen i nästa upplaga av Lonely Planet.

Den andra saken som inte var så toppen var sängarna. Jag skojar inte när jag säger att det var omänskligt dålig komfort. Ja, jag har en tendens att överdriva men fråga Josefine säger jag bara. Hon lär hålla med. Jag vet inte hur jag med mitt begränsade ordförråd ska kunne ge en tillräckligt målande bild av misären vi upplevde under de två första nätterna (innan vi kom på den briljanta lösningen att byta till oss barnens extrasängar) men så mycket kan jag säga, att FN:s råd för mänskliga rättigheter knappast hade sett med blida ögon på om det kom fram att personalen på Guantánamobasen hade använt sådana sängar till sina förhörsmetoder. Skendränkning shmendränkning. Efter bara en natt farade jag för att min psykiska hälsa skulle lida men en lång tid framöver. Om italiensk sängstandard bara skulle vara avlägsen släkting till våra hotellsängar skulle det vara en mer än tillräcklig förklaring till det omtalade italienska temperamentet. Dessutom skulle jag seriöst börja omvärdera om indrivning och beskyddarverksamhet verkligen var så mycket att diskutera eftersom den enda rimliga förklaringen till en sådan djävulsk okomfort skulle vara någon att någon ultraond naprapatkartell utövat påtryckningar på landets madrasstillverkare. Till och med fascisterna i Salo skulle tycka att sådana grader av sadism var osmakligt som fjäderkonstruktionen i våran dubbelsäng. Fy fan säger jag. De ökända tältsängarna på Östra Sjukhusets BB ter sig som en enda lång ergonomiorgasm i jämförelse. Ja ni fattar.

Men i övrigt var allt bra. Bortsett från ett litet missöde på stranden.


8 kommentarer:

Josefine sa...

Ja. Det var mycket obekväma sängar. Men du är i alla fall inte GRAVID I ÅTTONDE MÅNADEN!!!

Johanna sa...

Nä Josefine du vinner faktiskt den!

da bomb sa...

Jag var på Sicilien förra sommaren och plöjde typ allt som går att läsa om just maffian. Jag såg egentligen heller ingenting som kunde tolkas som direkt maffia, men den är där. Överallt. Alla är på ett eller annat sätt involverade. 90% av alla verksamheter betalar t ex pizzo på regelbunden basis. Polis och övrigt rättsväsen med politiker i spetsen ingår i maffians nätverk. Dock förs en relativ slumrande maffiaverksamhet i jämförelse med Kalabrien och runt Neapel.

Italiensk lagstiftning har i mångt och mycket satt P för bossarna att jobba på hemmaplan så många har flyttat till Solkusten i Spanien.

adde sa...

Å vilken cliffhanger!

Anonym sa...

"lågmälda ryssar"????? dessa ord brukar sällan nämnas i samma mening.

Åk till Turkiet på all inclusive så lär du få en helt annan bild ;-) och en outtömmlig källa till bloggen =)

Johan I Majorna

Anonym sa...

Kolesterolbritter - mycket träffande, de pustar omkring på alla orter runt medelhavet, att det landet sitter på en hel del taskig kosthållning är uppenbart. Men KAN det verkligen finnas värre sängar än Östra BB:s extrasängar? hur fan gör man dom? ? Mvh/exilväshötten

www.youtube.com/watch?v=yAU4xuxuxDU

mikebike sa...

Josefine: Nä det är jag inte. Och ändå var det en näradödenupplevelse.

Johanna: Josefine vinner alltid av nån märklig anledning.

Da bomb: aha det är alltså kalabrien man ska ta sig till för att få uppleva lite äkta maffiavåld?

adde: inte då :)

Johan i Majorna: haha nä, det var rejält mindfuckande att skåda just av den anledningen. Åh jag har varit i side på all inclusive. fy fan.

exilväschötten: ja det är en gåta men det måste finnas ett mycket starkt människorförakt i grunden.

Anonym sa...

Gôtt att du är tillbaka i högform!